Du har helt sikkert sett filmer, musikkvideoer eller reklamefilmer der Andreas Ausland har vært involvert som fotograf eller produsent? Nå har også han og hans nye firma Peak Vision Media blitt en del av ”Hermetikken-familien”? 

- Jeg ble anbefalt av Torgrim Halvari å bli med og jeg tror og håper at et medlemskap her kan gi meg flere bein å stå på. Man er stadig på jakt etter gode samarbeidspartnere som kan utfylle mitt arbeid. Ønsket er jo selvsagt å bruke mest mulig av kompetansen i nord.   

Daglig leder i Hermetikken Kulturnæringshage, Mette Westlie, er glad for at Andreas Ausland blir en del av Hermetikken-nettverket.

- Han blir nå en av våre medlemmer som har veldig lang erfaring i bransjen, en verdi som sammen med kompetanse og nettverk blir viktig elementer han nå bringer inn i nettverket.  

- Andreas er også det vi kaller en ”deler”, og samarbeider allerede med flere av våre medlemmer. For kulturnæringsbedriftene er dette med deling og samarbeid kjempeviktig for videre vekst og utvikling, og vi håper Andreas finner enda flere spennende samarbeidspartnere og -prosjekter i nettverket vårt, sier Westlie.

Vi er stolte av å ha Andreas med på laget vårt, sier hun.

Dokumentarfilm

Andreas Ausland har vært fotograf, klipper, produsent, productiondesigner, rekvisitør og filmarbeider i 23 år, er opprinnelig fra Risør og kom til Kautokeino og Finnmark i 2007. Siden da har han vært involvert i et titalls produksjoner. Alt fra musikkvideoer, tv-serie, spillefilmer, corporate filmer og dokumentarer.

I oktober 2016 ble filmen «Ledersimla» gjort for Finnmark Rein vist i Cannes. «Karenina & I» som han filmet går fremdeles på kinoene. 

- Akkurat nå jobber jeg som fotograf i dokumentarfilmen om den glemte maleren Axel Waldemar Johannessen, billedkunstneren som skildret arbeiderklassens livsvilkår tidlig på 1900-tallet og som fremdeles fornektes av Nasjonalmuseet. 

Det er filmskaperne Nils Gaup og Linn Henriksen som står som produsenter av filmen som etter planen skal vises for publikum neste år.   

- Det er spennende å jobbe med dokumentarfilm, for der kan man ikke planlegge alt, ting skjer og man må løse utfordringer underveis. I reklamefilm er det helt annerledes, da kan vi konstruere og planlegge alt for å få det best mulig. 

For den erfarne fotografen og filmarbeideren er det utfordrende og spennende å jobbe med flere filmsjangere.  

Ny bedriftsstrategi 

Andreas Ausland stod bak Kautokeino Film som ble lagt ned i fjor. Det nye selskapet, Peak Vision Media, ønsker å være mer uavhengig når det gjelder produksjoner og marked for oppdrag. 

- Jeg er ikke lenger tilhenger av å henge merkelapper som tilhørighet, hvor jeg bor og hører til i kampen om oppdrag. Det har fungert godt, for jeg har fått flere oppdrag. Nå ser kunder på det arbeidet jeg gjør, ikke hvor jeg er fra. Det gjør meg mer tilgjengelig. 

Denne strategien følger fotografer og filmfolk også i andre deler av landet, sier Ausland. 

Han vet hva han snakker om. I 8 år drev han Kautokeino film, der tilhørighet lå i selve firmanavnet.

 - Firmanavnet var som en blytung ryggsekk, for store deler av markedet hadde ikke tiltro til Indre Finnmark. 

Andreas Ausland har arbeidet mye med reklamefilm og mener at nåløyet for å få oppdrag er uhyre trangt. De fleste produksjoner foregår i Oslo. Men i den siste tiden har det løsnet i denne delen av bransjen, forteller han. 

Det er jo ofte tilfeldighetene som rår og jeg har hatt en del slike sammentreff den siste tiden, men det alene holder jo ikke. Det er fremdeles fokus, hardt arbeid og kvalitetssikring som gjelder på alle plan! 

Fremtiden er lys

- Jeg har jobbet og jobber fremdeles mye med Finnmark Rein. Det kommer jeg til å fortsette med. Her har jeg full kunstnerisk frihet, manus, musikk, filme og full kontroll over hele produksjonen.  

Ausland og legger ikke skjul på at han liker å jobbe på den måten. Det han ikke kan selv, kjøper han inn av tjenester. Og da velger han de beste.  

- Finnmark Rein dukket plutselig opp og viste tydelig at de mente alvor. De hadde kvalitet i sin fremtoning og det pirret meg. Jeg ringte og sa: ”Hvis det er der dere skal være, så vil jeg være med på reisen!” 

Slik ble det og nå har han produsert 5 filmer for dem. 2 filmer som blir offentliggjort snart og 3 interne filmer. 

- For meg gir det mening å produsere film for noe som er bærekraftig og som betyr noe for samfunnet man lever i. Jeg har mer enn 200 filmer for oljenæringen bak meg, men det betyr fint lite rent følelsesmessig når man får jobbe med en kultur som ønsker å bevare og fornye  en viktig næring - kulturbærere.

Ausland har også laget reklamefilm for Leika. Det er en litt morsom historie, forteller Ausland.

- Det kom en fotograf til Kautokeino for å gjøre testbilder til et nytt Leika-objektiv som skal være verdens skarpeste linse. Han hadde dobbelt sett kamera, og tilfeldighetene gjorde at han bodde hos oss. 

- Vi ble godt kjent og enige om at jeg skulle filme ham når han fotograferte med det nye Leika-kameraet. Da filmen ble lagt ut fikk den 30 000 treff på to dager. Sjekk ut den flotte reklamefilmen her.

Den jobben har løfta meg videre til andre oppdrag, som reklamefilm for BMW og Garmin. 

Ausland ser lyst på fremtiden, men vil i enda større grad enn før velge de historiene som berører ham som filmskaper.

- Jeg kommer til å fortsette i mitt eget tempo, men forsøke å ta de smarte valgene. Det er ikke alt man skal røre, selv om det er en økonomisk oppside med saken. Temaet må pirre nysgjerrigheten og man må ha lyst til å fortelle historien. 

Kjenner du ikke denne følelsen bør du la det ligge.