Havlaks fra Varangerfjorden til verden
Vestre Jakobselv er kjent for å sine mange gründere. Nå skal du få møte en av dem, Mattis Christansen, som står bak Nordic Betula. Hans forretningsidé er å starte produksjon og salg av røkt havlaks til et nasjonalt og internasjonalt marked.
Det skal du snart få vite mer om, men først skal du få bli bedre kjent med Mattis. Han forteller selv:
– Jeg bodde i Vestre Jakobselv til jeg var 16 år, og fikk være med på fjellet og på sjøen fra jeg var liten gutt. Naturen ble en viktig skole for meg.
– Etter grunnskolen dro jeg til Danmark. Noen år senere vendte jeg nesen hjem til Finnmark og Kirkenes for å ta rørlegger-utdanning. Jeg jobbet faktisk en stund på Bend og Bøy, et rørleggerfirma i Vadsø.
– Men så fant jeg ut at jeg ville gå en annen vei, dro til Alta og tok en bachelor i økonomi, deretter lærerutdanninga som jeg fullfører i løpet av året.
Det skal han få god bruk for; Læreryrket styrker kommunikasjonsevnen, en viktig kompetanse for å promotere og selge. Økonomiutdanninga er viktig for å få bedriften lønnsom, både i oppstartsfasen og driftsfasen.
Røkt havlaks fra Varangerfjorden
Forretningsidéen er å produsere røkte havlaksprodukter av villaks som er fanget i Varangerfjorden. Når den kommer blodfersk til levering blir den saltet, tørket og røkt. Deretter skal den ut i Norge og verden som noe av det mest eksklusive som fins. Det er drømmen.
Foreløpig er bedriften i en etableringsfase, så det primære behovet er å få på plass produksjonsutstyret. Nylig fikk Nordic Betula og Mattis Christiansen 140 000 i støtte fra Vadsø kommunes næringsfond til dette arbeidet.
– Det betyr mye for oss at kommunen støtter prosjektet. Vi har også fått mye hjelp fra Innovasjon Norge, kommunen, Tinkr og Gründertorget, sier Mattis og forteller at de har blitt møtt med positive tilbakemeldinger både fra folk som fisker laks og folk som har jobba i fiskeindustrien.
– Det er viktig for oss å jobbe med lokale fiskere slik at de leverer til oss. Når vi har snakka med sjølaksefiskerne, vil de heller levere til et lokalt røykeri enn å sende det ut av fylket.
Eksklusivt og fantastisk
– Røykt villaks er eksklusivt, det forbindes med noe som er fantastisk. Det er rart at ikke folk har fått øynene for en kvalitet det er å jobbe og spise naturlig. Det er verd å satse på, gi ut i verden og få oppmerksomhet.
Mattis blir mer og mer engasjert og optimistisk jo mer han snakker om prosjektet.
Han understreker Varangerfjorden er en av de få stedene i verden der det er mulig å drive med bærekraftig produksjon av røkt villaks. – Vi vet at det er eksklusivt, men må få andre til å forstå det, sier gründeren. Han jobber for at dette også blir et internasjonalt produkt.
Foreløpig jobber han nasjonalt, og har allerede vært både i Oslo og Tromsø for å snakke med kokker og restauranter for å finne ut hvor stor interessen er. Det er et ekstra kvalitetsstempel når laksen er villfanget og kommer fra Finnmark og det skal være preget av eksklusivitet.
Prøveproduksjon
Prosjektet har fått tilskudd til en prøveproduksjon. – Det har vi produsert for folk i Vestre Jakobselv. Det neste er å få kokker til å smake og kjøpe, forteller Mattis. Bildet er fra prøvesmakinga.
Røykeprosessen skjer på «gammelmåten», det vil si at laksen tørkes og henges til røyking. – Tanken er at vi får laget et innsynsvindu til røykerommet slik at turister og andre kan komme og se hele røykeprossen, sier Mattis.
Produksjonslokalene er klare. Både bygget og kaia eies av familien, og er nå pusset opp. Det gjør at det ikke har vært behov for investorer hittil i prosjektet.
Mars 2021 er den primære delen av bygget klart. Næringsbygget fra 1940-tallet er et gammelt og ærverdig bygg som forsterker verdien. – Det er litt vanskelig å vite når det er riktig tid for å vise det frem.
Nordic Betula er historien om været og Finnmark. Navnet kommer fra latin og betyr bjørk.
– Det er hemmelig hva vi røyker laksen med, men det er en blanding av varierte lokale tresorter. De fleste har sin egen «blend», det må vi også ha, avslutter gründeren som skal gjøre røkt villaks fra Finnmark til en egen merkevare.