Kulturnæringer – Vær modig!
– Jeg er forelska i Finnmark og gleder meg til å komme for å snakke med fylkets kulturnæringer på Surstoff-konferansen i Alta 6. oktober.
Det sier Caroline Meier som er kreativ leder i Deadline Media. Hennes oppdrag er å fortelle hvordan kulturnæringene i Finnmark skal bryte lydmuren med nordnorsk fortellerkunst.
– Jeg kommer for å utfordre Kulturnæringen i Finnmark til å være enda modigere og våge å ta sjanser. Jeg vil fortelle litt om søte suksesser, heidundrende fiaskoer, og hvordan du kan finne ut hva som er “Askepott” i eventyret om ditt prosjekt.
– For alle eventyr, også digitale har en “prinsesse”, og det er henne folk vil høre om. Slutt å informere, og tør å engasjere.
Sier Caroline med naturlig overbevisning. Og hun har vist at det nytter. I jobben som kreativ leder i Deadline Media er det utprøvd gjennom digitale kampanjer som f.eks «Verdens vakreste omvei» for Volvo og «Alle burde ha en Nordlending» for Signal Bredbånd.
Dessuten er det ikke for ingenting at hun vant Nord-Norsk Kommunikasjonspris 2015 for sitt engasjement for å fortelle om Nord-Norge på nye måter.
Når hun skal fortelle kulturnæringene hva som er lurt å gjøre for å markedsføre seg godt og selge mer har hun mye på hjertet. De får blant annet høre at:
– Ord som big data og algoritmer har sørget for at mange er redde for å gjøre feil, og dermed temmer man ned budskapet og virkemidlene.Ti milliarder videoer går igjennom SnapChat hver eneste dag i 2016. Det har aldri vært viktigere å være autentisk og modig med sin historiefortelling.
Caroline viser at sosiale medier ikke er noe annet enn det moderne leirbålet der vi samles for å fortelle hvem vi er og hva vi har opplevd.
– Vi er fremdeles bare folk som snakker til folk. Folk vil ikke dele historien din, om den ikke sier noe om hvem de er. Er du morsom, deler de din historie for å vise at de har humor. Er du en aktivist, deler de din historie for å vise at de er engasjerte.
Caroline påstår at Finnmarkinger er litt tøffere, de våger mer, derfor er de på mange måter kommet mye lenger i sin kulturnæringssatsing enn andre fylker.
– Det er en av grunnene til at jeg har blitt en uforbederlig finnmarkspatriot og at jeg bare måtte si ja til dette spennende oppdraget på Kulturnæringskonferansen i Alta!