Surstoff – et eventyr om nettverksbygging!

 In Nyheter

Dette er historien om et nettverk som fungerer. Ikke bare fine konsulentord, målsettinger i offentlige notater – eller pompøse slagord i en powerpoint.

Dette er et aldri så lite eventyr fra Finnmark som handler om den kreative delen av befolkningen. Fra den spede begynnelsen til de havnet på den tøffeste utstillingsarenaen fylket har å by på: Barentshavkonferansen.

Det hele startet for snart tre år siden.

Rundt i Norges største fylke satt små kulturbedrifter i kjellere, på loft og på hytter og jobbet med sine saker: Bøker, maleri, duodji, smykker, foto, film, design, musikkstykker og alt som flammer i et kreativt hjerte. De jobbet ofte alene, langt fra hverandre og skapte kvalitet altfor få visste noe om. Og de hadde en timepris de holdt hemmelig.

I Hammerfest, Vadsø, Alta og Berlevåg satt det noen kvinnfolk som så disse skattene, og fant på å samle de små kulturnæringsbedriftene i Finnmark. De ville gjøre dem sterkere, stoltere og mer synlig – sånn at nye kunder skulle handle hos dem og alle hjerter skulle glede seg.

Disse kvinnene satte seg ved det runde bord og snekret et prosjekt de kalte «SURSTOFF – kulturnæringssatsinga i Finnmark». Så søkte de penger fra Innovasjon Norge og Finnmark fylkeskommune, fikk et rungende ja, og så var de i gang.

Hermetikken Kulturnæringshage fikk prosjektlederansvaret og sammen med Klekkeriet, VERK og  Kulturnæringssatsinga i Berlevåg startet de med å samle Kulturnærings-Finnmark til ett rike. 

De kontaktet, registrerte, organiserte, konfererte, nettverket og samlet de små kulturnæringsspersonene fra fjern og nær til årlige møteplasser.

Og plutselig dukket selveste storsjefen i Barentshavkonferansen, Marit Hansen, opp på banen og sa: «Her får dere en gratis standplass til en verdi av 50 000 kroner. Kom til oss og vis dere frem.»

For en gave, for en mulighet!

Så for første gang i verdenshistorien stiller Finnmark sitt eget Surstoff kulturnæringsnettverk på stand på Barentshavkonferansen. Det blir en fargeklatt blant aktørerer fra industri- og oljebransjen som ellers frekventerer på slike konferanser.

For Surstoff på standen representerer over 200 kulturnæringsbedrifter i Finnmark. Kunder som er Barenthavkonferansen får endelig anledning til å bli kjent med et konglomerat som utgjør kulturnæringene i Finnmark. 

Slik gikk det til at små, kreative bedrifter hus og hytter langs fjorder og fjell ble til ett nettverk som får lov til å skinne på selveste Barentshavkonferansen!

(Foto: Trine Noodt)